Tęsiu įrašų seriją apie susisiekimo vystymąsi, kurią parašė vienas iš blogo skaitytojų. Pirmame poste kalbėjome apie vystymosi etapus. Šįkart - apie tai, kas Vilniuje dėjosi sovietmečiu. Tai yra ypatingai svarbu, kadangi plėtra tuo metu labai didelė ir daugelis miesto problemų yra paveldėta būtent iš tų laikų.
SOVIETMEČIO PLĖTRA
Norėčiau gal kiek labiau panagrinėt būtent šį laikotarpį iš esmės tai 2-as miestų vystimosi etapas, nes jis lėmė gana daugelį šiandieninių problemų. Sovietmečiu buvo aktyviai planuojami, ne tik miestas, bet ir jo sistemos. Kaip jau kai kurie žino, buvo sukurti apie 10 pagrindinių centrų - miestų, kurie užsiėmė atskiromis pramonės šakomis. Iš dalies tai gerai, nes atvirkščiai nei Latvijoj ar Estijoje, gyvenimo kokybė Lietuvoje pakankamai tolygi visoje Lietuvoje. Dabar pagrinde liko tik 5 miestai (Vilnius, Klaipėda, Kaunas, Šiauliai, Panevėžys), kurie išlaikė šį statusą, o realiai ekonominę galią, galinčią keisti aplinkinius miestelius ir kaimus, turi Vilnius, Klaipėda, Kaunas (išvardinta, pagal ekonominę galią). Beje Kaunas turi mažiausiai transporto problemų.
Sovietmečiu vyko intensyvi miestų raida, buvo kuriami atskiri funkciniai rajonai. Kiekvienas rajonas, turėjo aiškią funkciją, buvo atskirtas tam tikru atstumu nuo kito, ir priklausė nuo kitų funkcinių rajonų. Tai lėmė gana didelį žmonių mobilumą, nes kiekvieną dieną žmonės turėjo važiuoti į darbą, poilsio-į centrą, ar prekių į turgavietę - vis į kitą rajoną. Anuomet viešasis transportas buvo pajėgus tam gyventojų kiekiui ir poreikiams. Savo mašinų mažai kas turėjo, tai lėmė greitą susisiekimą. Dabar gi, pripažinkime, turime didesnę laisvę ir didesnius poreikius judėti mieste. Dirba, ne tik vyrai, bet ir moterys, vaikai nebelanko mokyklų esančių šalia namų. Padidėjo gyvenančių užmiestyje, atvažiuojančių kasdien į Vilnių. Išsivystė švytuoklės principas: ryte visi link centro, vakare visi į priemiesčius ir gyvenamuosius rajonus. Jei nebūtų buvusio tokio raiškaus funkcinio atskyrimo, žmonės dirbtų arčiau namų, galėtų tvarkyti administracinius poreikius savo rajone.
Dar vienas aspektas - parkavimo skaičius visame mieste. Sovietmečiu pagal reglamentą tokių vietų turėjo būti 0,8 vienam butui, todėl grynai sovietmečiu statytuose rajonuose turime parkavimo problemas. Šiandien šis skaičius 1,2. Architektai pataria projektuoti 1,5 vietų automobiliams. Deja, įmonėms, statančioms dėžutes, neapsimoka statyti pažeminių garažų, o būtent tokius ir telieka įrengti, nes reglamentas numato, kad visos namo mašinos turi tilpti jo sklype. Atsirado siūlančių statyti bendrus garažų kompleksus kvartalams ir taip mažinti reglamentuojamą automobilių skaičių butui. NEsąmonė. Sovietmečiu irgi buvo garažai, kuriuose žmonės turėjo laikyti automobilius, iki kurių turėjo važiuoti troleibusais ar eiti daugiau nei 15 min. Absurdas. Tai irgi lėmė dabar turimą parkavimo problemą. Dabar gi, norint statyti tokius garažus, reiktų pirkti atskirus žemės sklypus, kuriuose stovėtų pustuščiai gargarai, estetiškai tik darkantys rajono estetiką. Ir kas užtikrintų, kad tokie būtų statomi? Jeigu žmogus tingi nueiti 300metrų iki stotelė, tingės ir iki garažo.
Kitas elementas sovietmečiu, buvo kolektyviniai sodai, kurie taipogi dirbtinai kėlė gyventojų judėjimą, Viskas tapo išmėtyta: būstas, garažas sodas. Deja buvo tokia politika: visi lygūs. Visiems neužteko sklypų su gyv. namais ir garažu užmiestyje, todėl sudalino į mažus sklypelius kolektyviniais sodais. Šiais laikais, šie sodai tapo chaotiškomis gyvenvietėmis, be reikiamos infrastruktūros (vandentiekio kanalizacijos, šildymo sistemos), be vieningos architektūros ir su per didelio atstumu nuo centro.
—
Taigi dabar maždaug aišku, iš kur dabartinės Vilniaus problemos. Kitame įraše - kiek konkrečiau apie dabartinę mobilumo mieste situaciją.
Rodyk draugams




12 komentarai ↓
a // 2009-06-22 @ 02:32
Realiai tai jei anksčiau buvo bent bandyta planuot kaip būtų geriau, tai šiais laikais viskas remiasi tik į pinigus. Statybininkai pasižiūri, kad vieta automobiliams brangiai atsieina ir viskas… mašinos nėr kur statyt…
Siūlyčiau prasieit per naujuosius Vilniaus rajonus, problema ne ką mažesnė nei sovietų statybos.
Evaldas // 2009-06-22 @ 08:22
Nesutikciau del bendru garazu. Pats mielai tokiame statyciau masina, jeigu kaina butu patraukli ir nebutu keli kilometrai nuo namu. Be to, toki garaza galima irengti ir po zeme ir jis “nedarkytu” vaizdo. Pvz., Vilniuje S.Neries gatveje stovi toks garazas ir nepasakyciau, kad jis labai darkytu vaizda. Tik stovejimo kaina ten nelabai patraukli - apie 150 lt/men.
Karvė // 2009-06-22 @ 10:05
Bėda ta, kad kokiam Šiaurės miestelyje, kur tų garažų yra daugmaž pakankamai, žmonės jų neperka ir mašina palieka bet kur, kad tik nemokamai, o paskui patys skundžiasi, kad nėra kur statyti ir kaip pravažiuoti.
Manau tokiems padėti gali nebent… Ne, negali niekas, toks jau tas nacionalinis charakteris…
piguslazeriai // 2009-06-22 @ 16:21
Nori idomaus ir neiprasto daikciuko? Uzsuk http://www.piguslazeriai.lt ;)
voraratis // 2009-06-23 @ 00:30
buvo 10, bet dabar 5, bet realiai 3, iš jų vienas mirinėja, lieka 2 - sostinė ir uostas, būtų sostinė uostas (latvija, estija) būtų 1
wenceremos // 2009-06-23 @ 12:11
Pritariu del sostines uosto, kaip bebutu gaila.
Del statymo mokamuose-ne visi gali sau leisti moketi virs 100lt i menesi vien uz tai, kad kazkur stovetu masina. Velgi buna ivairiu skubiu situaciju, kai as noreciau, kad masina butu kuo arciau manes. Dar sutinku ir su tuo, kad parkavimosi problema ne tik sovietiniuose rajonuose, bet ir naujose, tai gali pastebeti bet kas, nakti pravaziaves pro visa Vilniu, uzkimstos aiksteles visur. Netgi nuosaliame rajone, kuriame as gyvenu (Grigiskese), kuo toliau, tuo sunkiau rasti vieta masinai, nepaisant to, kad grigiskese laisvu plotu gana daug. Bet vietu ner tiek salia senu namu, tiek salia namu, kurie pastatyti 2005-2008 laikotarpiu.
Deividas // 2009-06-24 @ 11:30
Manau, kad kolektyviniai sodai buvo gerokas pravalas. Jei būtų leidę imti ne 6 arus, o 12 ir statyti normalius namus, o ne inkilus, tai būtume sutaupę nežmoniškus resursus ir turėję stiprius priemiesčius. Žinoma, reiktų magistralių į miesto centrą.
paulius // 2009-07-09 @ 10:47
kiek as suprantu, tai kai buvo viskas planuota sovietmeciu, tai viskas funkcionavo gerai, kadangi buvo planuota. problemos atsirado laisvoje lietuvoje, nes nusprende nieko nebeplanuot, o tiesiog uzsidirbti. del to ir problemos.
indigo // 2009-07-09 @ 12:31
Michael’as Jackson’as liks mūsų širdyse amžinai..
Būkite geri, pasirašykite peticiją:
http://www.blussa.com/sign-petition.htm?petitionId=61
Jonas // 2009-08-06 @ 23:38
taigi, po karo emigracija i miesta buvo didele, pagal autoriu visus reikejo apgyvendinti miesto centruose???? tam, kad visi eitu pesti i darba.
Julius // 2010-05-21 @ 23:30
“Šiandien šis skaičius 1,2. ”
Autoriui reiktų pasitaisyt. Šiandien šis skaičius yra 1,0
lunas // 2010-05-22 @ 17:15
Teisus, net nezinau kodel mokino, kad 1,2. Pagal STR 2.06.01:1999 MIESTŲ, MIESTELIŲ IR KAIMŲ SUSISIEKIMO SISTEMOS, Vienam butui, viena auto vieta.
palikti komentarą