Neseniai rašiau apie Berlyno viešąjį transportą ir geru paminėjau vieną įdomybę, kad pranešus apie gadinamą inventorių, gaunama 600€ premija. Pavadinau skundimu. Ir susilaukiau net kelių komentarų, kad tai blogis, kad skųsti negražu ir išvis nėra čia kuo žavėtis. Tad norėčiau šią temą kiek paplėtoti.
Puikiai žinome, kad vokiečiai be galo myli tvarką (ordnung!) - taisyklės pas juos skirtos ne laužymui, o laikymuisi :) Ir negana to, jie nespjauna į tai, kad šalia esantis atlieka pažeidimą. Kartą susidūriau su situacija, kai vidutinio amžiaus vyras jaunuoliui traukinyje pradėjo priekaištauti dėl to, kad šis užkėlęs koją ant sėdynės - juk ten paskui žmonės sėdės! Pas mus tai būtų nenuostabu išgirsti nebent iš bobutės, kuri visad viskuo (ypač jaunąja karta) nepatenkinta. O ten, atrodo, tai tiesiog įaugę į visuomenę.
Iš vienos pusės - tai kabinėjimasis prie žmogaus. O skatinimas pranešti apie chuliganizmą - skundimas. Tačiau aš tai matau kiek kitaip. Man tai yra elementarios pilietiškumo apraiškos. Pilietiškumas (bent kaip aš jį suprantu) - sąmoningas suvokimas, kad visuomenėje gerovę kuria kiekvienas individas. Tad jei matai, kad vyksta kažkas negero, ne tylėk, o veik! Gan dažnai minimas pilietiškumo pavyzdys, kuris padėtų sumažinti „karus keliuose“ - barmeno ar baro lankytojo skambutis į policiją, pamačius, kad stipriai išgėręs klientas nusvirduliavo automobilio link. Sakysit skundimas? Taip! Tačiau tai taip pat ir paprasčiausias sąmoningas pilietiškas elgesys, galintis išgelbėti ne vieną gyvybę!
Tai visgi ar reiktų Lietuvoje skatinti skundimą?





17 komentarai ↓
troy // 2008-02-07 @ 08:20
Skundikai visada pradeda nuo mažų dalykų bei nuo gero teorinio pagrindimo. Vėliau tai išsivysto į masines žudynes vardan šviesios ateities.
Visuomenė nėra keičiama skundikų.
RZA // 2008-02-07 @ 09:52
Visiems smerkiantiems "skundikus": kai jus užpuls grupelė chuliganų ir pradės mušti, kaip tik džiaugsitės, kad atsiras "skundikų", kurie paskambins policijai.
O apskritai pranešimus apie chuliganizmo atvejus net skundimu negalima vadinti. Tai pilietinė pareiga. Nes tokie chuliganėliai, žinodami, kad jų niekas "neįskųs", drąsės ir nuo kėdžių laužymo pereis prie galvų daužimų.
just // 2008-02-07 @ 09:56
Kas čia išvis per durnas mastymas "skundikas" lyg visuomenės priešas. Nuo senų laikų įaugęs durnas mąstymas. Kas tik netingi varo ant policijos, kad nedirba nieko, kad vagių nesugaudo. Kaip gali normaliai dirbt kai niekas nieko "nemato".. Iki ko daieisim su tokiu mastymu? Prieš nosį žmogų užmuš, tai ne, geriau tylėsim, bet jau skundikais tai tikrai nebūsim?
PinkCity // 2008-02-07 @ 10:30
Kai patys žmonės ką nors neteisėto daro (kad ir stato automobilį neįgaliesiems skirtose vietose), jiems atrodo: geriau aš pamatysiu, nors ir matau, kad kitas pažeidžia įstatymus, gal kitas patylės, kai aš pažeidinėsiu. Vokiečių mąstymui tai nesuvokiama: jie patys laikosi taisyklių ir siekia gyventi tokioje visuomenėje, kur ir aplinkiniai elgiasi taip pat. Čia nėra jokių asmeniškumų, siekio pakenkti kitam ar pan.
MekDrop // 2008-02-07 @ 11:32
Faktas kaip blynas, kai kuriems žmonėms sunku suvokti, kad galima gyventi ir sąžiningai.
Šiaip ar taip pilnai su PinkCity, RZA, bei just nuomonėmis sutinku.
shiny // 2008-02-07 @ 11:43
Pritariu Eziuko nuomonei (: Lietuvoj labai megsta visi skustis kaip viskas blogai ir kokie visi aplink negeri, bet labai mazai zmoniu ima ir pabando tai pakeist. Tiesa, labai daug girdejus istoriju esu kaip kazkas kazka pamate, skambino i policija o policija nieko nesiima ir dar piktinasi tokiais skambuciais. Dar neuzaugom matyt (:
Le // 2008-02-07 @ 12:07
Man tai is vis sitas zodis "skundimas" nevisai atitinka tai, apie ka tu kalbi. Skundimas yra visai kas kita, o cia, kaip ir pastebejai, viena is pilietiskumo apraisku. Gerove yra kuriama bendromis pastangomis. O savoka skundimas uzsiliko is sovietmecio, kai niekas nieko 'nemate', nes to, visu pirma, reikejo paciai valdziai.
Audrius // 2008-02-07 @ 13:07
martinkus.lt
Aš manau reikėtų keisi žodį. Pritariu Le, nes šis žodis savaime šaukia nepripažinimą. Gal paieškojus geresnio šviesesnio pavadinimo žmonės nematytų tokia didelio "blogio". nes kai kalbi su draugu ir aiškini jam, kad reikia skambinti jei matai, kad vyksta kas ne taip, tai jis sutinka, bet jei pamini žodi skūsti, jis iškart tavo mintis sutinka priešiškai. Manau ši problema yra gilesnė. Reikėtų pasigilinti į istoriją ir kaip skundimas buvo ten traktuojamas. Tai nebuvo pilietinės visuomenės bruožas. Žmonės skūsdavo visus draugus komunistams, kad jiems giliau į **** sulystų. Taip pat prie šito galima pridėti ir tai, kad darželiuose, mokyklose visiškai nėra kuriamas suvokimas apie pilietinę visuomenę. Jei vaikas ką pasako, kad kitas berniukas padarė negerai, jis net pačių auklėtojų, kurios visiškai sovietinių pažiūrų yra išvadinamas skundiku ir į jį žiūrima su panieka. Šią temą manau galima plėtoti daug daugiau ir atrasti labai įdomių dalykų :)Gal vadinkime tai ne skundimu bet "pranešimu". Aš už pranešimus apie tai, kad negerai :)
tavicius // 2008-02-07 @ 15:38
Kažkada per vieną paskaitą iš jav tokia teisėsaugos pareigūnė nesibodėdama išdeklaravo, kad "skundimo skatinimas" yra oficiali jų šalies politika. Ji dirbo su finasiniais nusikaltimais, ir kiek supratau skundimai yra nebe pagrindinis ginklas šioje kovoje (pvz. kaimynui nepatinka per ilgai prie kompo sėdintis pilietis ir gali sau skambint… atvažiuos spec. tarnybos, patikrins :) ) Tokie dalykai man jau perdėti, tačiau skundimas (kiek šis žodis yra šioje vietoje vartotinas) sveiko, logiško pilietiškumo ribose yra labai ir labai sveikintinas.
(ne)susizavejusi // 2008-02-07 @ 18:40
Mh, įdomiai su tuo pilietiškumu ir atsakomybe pas mus…
Vakar teko sudalyvaut auto įvyky, o atvažiavusi policija pirmiausia papriekaištavo :"Panele, ir kam jūs išvis mus kvietėte?". O vakare grįžusi namuose radau tų pačių viešųjų pareigūnų dovanėlę- kalendorių su "Būkime verti pasitikėjimo" ant viršelio.
Vat kaip viskas. Na bet tokie dalykai ir parodo, kad tik paprastiesiems belieka rūpintis pilietiškumu. Ir visokios institucijos turėtų būti tik pati pati galutiniausia išeitis.
Taip, aš už skundimą:)
scania // 2008-02-07 @ 22:05
Truputį į šoną - apie tuos, kurie niekina skundikus - apie chuliganus. Na užpuolė keturiese vieną išgėrusį, galvojo pasijaus vyrais. Bet gavo į dūdas, vyrutis visai nepėsčias. Tai tie kietuoliai visi parašė pareiškimus policijai!
Taip kad vienas dalykas nosį raukyti - ai, skundikai, kitas dalykas būti suinteresuotu asmeniu :)
Andrius // 2008-02-08 @ 09:16
Gal problema tame, kad (gal nuo cccr laikų), 1.kiekvienas pilitis jaučiasi valstybės priešu, todėl valstybės turto niokojimas ar grobstimas nėra amoralus dalykas! 2.Visus tarnautojus ir pareigūnus laikome priešais ir kyšininkais, todėl doram žmogui, baiminantis tokios etiketes net nesinori tokį darbą dirbti. Už valstybę esame atsakingas kiekvienas asmeniškai, bet tos atsakomybės kratomės, nes ji nepatogi ir dėja labai nemadinga.
dymonaz // 2008-02-08 @ 13:00
Andrius (tiesiai virš manęs) gana tiksliai parašė ką galvoju, bet galiu pridurti trečią pointą - skundikas turi neigiamą atspalvį, nes cccp laikais buvo skundžiama dėl dalykų, kurie šiuo metu nebėra baustini - t.y. pasakyti, kad "kažkas pažeidžia įstatymą" (meaning: apskųsti) yra labai skirtingas dalykas, priklausomai nuo visuomenės, kurioje gyveni, ir įstatymų.
Pilietiškumo (ar skundimo) Lietuvoje dabar labai reikia. Bėda ta, kad institucijos, kurios turi priimti tirti tuos skundus (na žinot, tos kur žalios uniformos) - nekreipia į tai dėmesio.
Le // 2008-02-08 @ 13:17
Is tiesu, dymonaz, kreipia. Ne kartą vykdziau pilietinę pareigą :) ir gal tik kokius porą nesulaukiau atsako. Beje, tokiais dalykais gali visuomet pasidometi. Jei tau atrodo, kad pareigunas nekreips dėmesio i pranešimą, gali paklausti jo vardo, pavardės, o vėliau skambinti ir teirautis kaip vyksta tyrimas - turi tokią teisę, o jie turi pareigą atsakyti :) Beje, jei tai vistiek neveikia (nors kokie 95% tikrai suveiks) tuomet yra tokia administracines proceduros priemone kaip gyventoju skundas, kuri privalo isnagrineti per 30 dienu. Gaila, kad dauguma zmoniu to nezino - tikrai butu maziau pareigunu abejingumo ir savivaliavimo.
Draugishkas // 2008-02-08 @ 18:01
nepamirsiu pilietiskumo akcijos autobuse (su uzsienio sveciu vaziavau - pasakojau, koks vilnius nerealus)
zdz, ilipa toks pilietis. ir kvepia, ir seip bendrauti arsiai nusiteikes. kiek pamenu, tame autike buvo kontroliere. ji prisistato, papraso leidimo judeti viesuoju transportu. tas ja visokiais zodziais ten. ji jam atgal, liepia islipti. tas toliau jai. sedi toks vaikinukas netoliese "arba tu pats islipi, arba tuoj ismesiu". pilietis jam pagyrimu kruva. vaikinukas taip be problemu, atsistojo, priejo prie jo. pastume - pilietis kulversciais is autiko. autobuso durys uzsidare, vairuotojas per garsiakalbi "aciu!" ir nuvaziavom.
nebeturejau, ka sveciui pasakyti
troy // 2008-02-08 @ 20:36
Skundžiam kai pažeidžia 10 Dievo įsakymų ar kai pažeidžia visuomenės normas ar įstatymus.
Pirma suformuluokite sau kada tai pateisinama. Tada tęsime diskusiją.
Redagavo troy 2008-02-08 20:37
sqrt // 2008-02-08 @ 21:04
Pradžiai užteks skūsti, kai pažeidžia šitų trijų sankirtą.
Nors visuomenės normos šeip jau labai miglotas reikalas…
palikti komentarą