BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Ežiukas Vilniuje

Miestų vystymasis [1/4]: etapai

parašė: eziukassukedais · 2009-06-14 · 4 komentarai

Pristatau jums blogo skaitytojo, Domanto - architektūros studento, įrašą. Viename komentare paminėjo, kad apie aikštelių įrengimą ir apskritai transporto vystymą galima būtų atskirą įrašą parašyti - po nedidelio paskatinimo turime puikų tekstą. Apie susisiekimą mieste, sovietmečio metu vykdytą plėtrą (bei jos įtaką šiandienai) , mobilumą ir sprendimus turimoms problemoms. Tekstas - tikrai ilgas, tad skelsiu į 4 dalis ir per kokias 3 savaites išpostinsiu. Taigi pristatau pirmąją dalį: įžanga apie miestų evoliuciją.
MIESTAI IR JŲ VYSTIMASIS

Manau, nereikia pradėti kokia nors būdinga moksline, interpretacija apie miestą, gražia įžanga ar pan. Daugelis mūsų gyvename mieste ir suvokiame, kad realiai tai didelės koncentracijos žmonių susitelkimas vienoje vietoje. Miestas taipogi skiriasi nuo kaimo gyventojų užimtumu. Miestiečiai nesiverčia žemės ūkiu, o didžiausias užimtumas yra II ir III ekonominiame sektoriuose. (pramonė, ir paslaugų-prekių sferos).
Visgi tikslinga, norint suprasti Vilniaus (ir daugelio kitų miestų atvejį) yra suklasifikuoti jo raidą, pagal susisiekimo sistemų ir pačio miesto evoliuciją:

1 etapas: Kompaktinis miestas. Paprastai vyrauja pėsčiųjų sistema. Transportas - arklių traukiamos karietos. Miestas nedidelis, gyventojų tankis didelis, viskas buriasi aplink istorinį miesto centrą.

2 etapas: Viešojo susisiekimo miestai. Intensyvi miesto plėtra, kurią riboją viešųjų transporto linijų ilgis. Natūralu, nes niekas nenori gyventi toli nuo stotelių ir kasdien kulniuoti iki jų 20min. Vilniuje tai 1960-1990 metų laikotarpis. Kada sovietmečio architektai tikslingai planavo atskirų funkcijų rajonus, juos vieną nuo kito gana žymiai atskirdami. Automobilizacijos kiekis žemas.

3 etapas: Automobilizacijos metas. Žmonės turi galimybę įsigyti nuosavą transportą, tai žymiai sumažina kelionės trukmę, miestas pradeda intensyviai plėstis į rajonus. (pvz. kad ir Grigiškes ar Nemenčinę) gyventojų tankis mažėja. Atskirų funkcijų rajonai persipina vienas su kitu. Centras, tampa nebe administraciniu, bet greičiau turistiniu prestižiniu centru. Galime net pavadinti tai centro krize. Tai šiuolaikinis Vilnius - išsiplėtęs, neorganizuotas ir su gana daug susisiekimo problemų.

4 etapas: Reurbanizacija. Nenorėjau vartoti jokių terminų, tiesiog šis labiausiai apibūdina šį etapą. Kada miestas išsiplečia labai smarkiai, nutrūksta ryšiai su pagrindiniu miesto centru. Pradeda formuotis atskiri centriukai, vykdantys žmonių poreikius. Beje tai yra viešojo transporto atgimimas - naudotis automobiliu nebepatogu, nes įrengiamos išvystytos viešojo transporto greitosios linijos (metro, greituminiai autobusai ir pan.), skatinamas dviračių, pėsčiųjų susisiekimas. Vystymas darnus ir planuojamas. Deja Vilniui iki to toli. Pirma, jis per mažas, atskirų centrų formavimuisi. Antra, nėra tikslingos politikos šia linkme. Šis etapas labai sudėtingas, nes reikalauja, subalansuoto požiūrio į ekonominę, socialinę ir aplinkosauginę plėtra. Tarptautinis įvardijimas: sustainible development .

—-

Kitas įrašas - apie plėtrą sovietmečiu (man įdomiausia dalis :) )

Patiko (0)

Rodyk draugams

Kategorijos: Kita
žymės: , , , ,



4 komentarai ↓

  •   Paulius // 2009-06-15 @ 13:43

    geras, labai įdomu!

  •   Mantas Lilis // 2009-06-16 @ 11:39

    Idomus straipsnelis, skaitysim ir sekanti. Del paskutiniojo etapo, manau, kad nera tai tik del to, kad Vilnius per mazas. Dar yra vienas aspektas - zmones, manau kad jie nenori kurti tu centriuku, visi apie centra. Varom pasikulturint i piliofke. As manau, kad dar tam ateis laikas, kai zmones supras, kad jiems to tikrai reikia.

  •   Lunas // 2009-06-16 @ 14:18

    Matai 4 etapas skirtas miestams metropoliams,(tokiems kaip Londonas, Vrsuva ar Honkongas). Todel cia dydis ir svarbu. Tokie centrai atsiranda, kada atsumas iki centro tampa nebepatruklus kelionei. Pilaite dar palyginus arti. kalba eina apie tokiu centru kaip riese, nemencine ar trakai kurimasi.

  •   v // 2009-07-03 @ 11:18

    sudas tie blogai visi apskritai!

palikti komentarą